Trzeba pamiętać, że technologia produkcji opon zmienia się co roku.

Twoja profesjonalna montażownica musi być w stanie poradzić sobie z płaskimi oponami i gumą o wyjątkowo niskim profilu. O asortymencie maszyn decydują producenci pojazdów. Wybierają oni rozmiary kół, projektują dodatkowe systemy i określają techniczne warunki eksploatacji. Specjalne wyposażenie warsztatu jest wybierane, aby sprostać zmieniającym się potrzebom rynku.

Wybór wyposażenia powinien być dopasowany do profilu działalności i możliwości warsztatu. Dotyczy to jego wielkości, organizacji pracy, rodzaju obsługiwanych kół, liczby stanowisk serwisowych oraz zasobów finansowych. Ceny wahają się od 5 tys. lirów polskich za najprostsze modele do kilkudziesięciu tysięcy za najbardziej zaawansowane technologicznie. Wynika to z różnego stopnia zautomatyzowania poszczególnych etapów całego procesu montażu i demontażu. Powoduje to konieczność wydłużenia czasu trwania poszczególnych operacji, a także możliwość zastosowania nietypowych lub rzadko spotykanych rozwiązań.

W przypadku opon niskoprofilowych (45 i niższych) konieczne jest zastosowanie wzmocnionych zespołów montażowych ze specjalnymi ramionami montażowymi.

Opony niskoprofilowe są z reguły sztywniejsze niż standardowe opony 50-80 profilowe. Wymagania dotyczące opon typu running flat są podobne, ale nieco inne. Dzięki temu pojazd może kontynuować jazdę po utracie ciśnienia powietrza w kole. Wymagany jest również specjalny osprzęt. Polecamy Uni Trol Janka K i Castex CASC 502 jako niedrogie urządzenia automatyczne.

Urządzenia te można doposażyć w opony niskoprofilowe poprzez dodanie dodatkowego ramienia. Posiadają one 2 prędkości i automatycznie odchylane ramiona. Jeśli szukasz droższej opcji, polecamy zmieniarkę Magneti Marelli 2 V FSHPA. Można wybrać jedną z dwóch prędkości. Technologia produkcji felg zmienia się wraz z ich rosnącym rozmiarem. Większość felg większych niż 16 cali jest wykonana z lekkich stopów. Oznacza to, że montaż i demontaż opon musi odbywać się bez kontaktu łyżki z metalową powierzchnią.

Dodatkową komplikację stanowi bezprzewodowa komunikacja pomiędzy komputerem samochodu a czujnikami, zaworami i panelami sterującymi TPMS. Istnieją również bardziej zaawansowane modele, które mogą współpracować z panelami sterującymi, automatycznymi pazurami lub laserowym pozycjonowaniem łyżki. Są to produkty dla profesjonalistów o wysokich standardach i ekskluzywnych klientach. Nowoczesny rynek usług wymaga, aby montażownica mogła zdejmować i montować koła o średnicy zewnętrznej 36-50 cali (914-1270 mm). (914-1270 mm).

Obsługiwane koło musi mieć co najmniej 12 cali szerokości Zakres średnic dla felg montowanych na obrotowych wrzecionach powinien mieścić się w przedziale 12-30" i do 34", natomiast dla modeli kół montowanych na stole 10-20", a najlepiej 12-24". Choć różne konstrukcje montażownic mogą spełniać te warunki, to tak naprawdę liczy się sposób realizacji podstawowych funkcji.

Dzisiejsze maszyny montażowe różnią się między sobą sposobem mocowania koła do maszyny. Mogą one albo używać poziomego, obrotowego stołu z czterema szczękami, które chwytają stalową obręcz od wewnątrz lub aluminiową od zewnątrz. Albo mogą używać mechanicznego lub pneumatycznego centralnego uchwytu, który działa z centralnym otworem w obręczy. Pierwszy typ jest uniwersalny.

Montażownice można również podzielić ze względu na rodzaj bijaka. Jest to urządzenie, które rozdziela obręcz opony od felgi. Ubijaki łopatkowe to najprostszy i najszybszy sposób na obsługę standardowych kół. Mogą one zaciskać do 3,5 t przy użyciu napędu pneumatycznego. Może to jednak spowodować uszkodzenie opony i felgi. Opony niskoprofilowe (np. Przy pracy z oponami o bardzo niskim profilu (np. 25, 30,) trudno jest prawidłowo ustawić i prowadzić niwelator. Już jakiś czas temu pojawiły się na rynku pierwsze talerzowe bijaki bębnowe, które były napędzane hydraulicznie lub pneumatycznie. Pozwalają one na bardziej precyzyjne i płynne zdjęcie opony z koła.

W niektórych montażownicach w zależności od potrzeb można stosować zamiennie wyrównywacze i deflektory rolkowe. Kolejnym parametrem jest koncepcja stopy montażowej. Może to być pojedynczy element lub grupa wielu stopek. Niektóre konstrukcje wymagają, aby stopa była montowana z łyżką sterowaną przez operatora. Inne mogą funkcjonować bez łyżki i pozwalają na pracę automatyczną. Istnieje wiele opcji zmieniaczy opon. Ważne jest, aby przeanalizować zmieniacze opon, aby ułatwić użytkownikom wybór odpowiedniego modelu.


Podział konstrukcji

Poziome, stołowe zmieniacze opon, które mogą być przesuwane w poziomie lub w pionie za pomocą sztywnych stóp montażowych typu non rising. Maksymalna średnica obsługiwanych felg to 24 cale przy mocowaniu zewnętrznym i 28-30 cali przy mocowaniu wewnętrznym. Bezstołowa maszyna montażowa z elektrycznie napędzanym "wrzecionowym" uchwytem centralnym. Maksymalny rozmiar obręczy 34" może być osiągnięty dzięki stopie bezłopatkowej z systemem wymiany końcówek "turret". Porusza się ona w pionie na drążku zastępującym tradycyjne ramię, a w poziomie na prowadnicach łoża. W zestawie znajdują się: ramię pomocnicze do opon niskoprofilowych i "twardych" oraz para bijaków rolkowych z napędem pneumatyczno-hydraulicznym.


Półautomatyczne i automatyczne zmieniacze opon.

Półautomatyczne montażownice, np. Castex CASC502N wymagają większego zaangażowania operatora, co ma wpływ na wydłużenie prowadzonych procesów. Model automatyczny eliminuje tę wadę. Cała kolumna pionowa, wraz ze stopą montażową i ramieniem, jest odchylana do tyłu po naciśnięciu przez operatora pedału znajdującego się z przodu. Możliwość pneumatycznego zablokowania ustawienia stopy montażowej (wysokość i odległość stopy montażowej od obręczy koła) może skutkować skróceniem czasu pracy dla jednego koła. Wydajność automatycznej zmieniarki kół jest przydatna przede wszystkim do pracy sezonowej, tzn. automatyczna zmieniarka kół może wymienić cztery opony o tym samym rozmiarze z jednego pojazdu. Dzieje się tak dlatego, że ustawienie stopki, które może być dość czasochłonne, wykonuje się raz.

Automatyczne montażownice, np. M 420 2VFS 380/3/50 Magneti Marelli są często wyposażone w pompkę. Ułatwia to pierwsze pompowanie opon bezdętkowych po montażu. Automatyczna montażownica musi posiadać przystawkę lub dodatkowe ramię, które dociska oponę w celu zamontowania opon niskoprofilowych. Ramię może zawierać, ale nie musi być ograniczone do rolki dociskowej lub płyty podporowej, stożka dociskowego lub specjalnie ukształtowanej podkładki dociskowej przymocowanej do ramienia przegubowego. W asortymencie montażownic dostępne są modele z następującymi innowacyjnymi rozwiązaniami:

 

  • Płyta sprężynowa ze szczękami dociskowymi, zamiast tradycyjnego stołu, pozwala na dostosowanie wysokości mocowania koła do wzrostu operatora.
  • Stopa montażowa na trzyczęściowym ramieniu, która dopasowuje się do kształtu felgi, nawet jeśli jest ona lekko odkształcona.
  • Bijak to zestaw tarcz z tworzywa sztucznego, które są napędzane pneumatycznie lub hydraulicznie. Pozwala to na równomierne oddzielenie opony na całym obwodzie felgi.
  • Elektroniczne rozpoznawanie średnicy koła i automatyczne pozycjonowanie narzędzi roboczych;
  • Pneumatyczny podnośnik do umieszczania koła w uchwycie

Do sterowania prawie wszystkimi czynnościami serwisowymi służy joystick.